Przegląd kina francuskiego - NOWA DATA WKRÓTCE

Przegląd kina francuskiego - NOWA DATA WKRÓTCE

05.11.2020

240px-Flag_of_France.svg.png

Centrum Kultury 105 w Koszalinie wraz z I Liceum Ogólnokształcącym, im. St. Dubois w Koszalinie współorganizuje czwartą edycję przeglądu kina francuskiego w naszym mieście.

Pomysł na ten Przegląd pojawił się w 2016 roku po wygaśnięciu Festiwalu Teatrów Szkół Średnich, który odbywał się w naszym mieście a którego nasze instytucje były organizatorami.


Celem tego Przeglądu jest promocja kultury francuskiej i języka francuskiego wśród mieszkańców naszego regionu. Chcemy by język francuski wrócił do Koszalina i znów zabrzmiał w korytarzach naszego Centrum Kultury. Podczas Przeglądu chcemy zaprezentować najnowsze filmy francuskie i pokazać wysoki poziom francuskiej kinematografii. Projekcjom filmów towarzyszyć będzie minirecital przygotowany przez uczniów  ILO.


W programie przeglądu po raz kolejny znajdą się filmy nominowane przez Francuską Akademię Sztuki i Techniki Filmowej Cezary, w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, czy na Festiwalu Transatlantyk.


 

Przeglad_kina_francuskiego_19.11_Tajemnica_Henriego_Picka.jpg„Tajemnica Henriego Picka”
Reż.: Rémi Bezançon; Obsada: Fabrice Luchini, Camille Cottin, Alice Isaaz; gat.: Dramat / Komedia; Belgia / Francja 2019; 100 min.

Intryga filmu skupiona jest wokół maszynopisu, który przypadkiem zostaje odnaleziony w bibliotece na prowincji. Jako jego autor podpisany jest, nieżyjący już, Henri Pick, prosty człowiek kojarzony przez rodzinę i znajomych raczej z prowadzeniem pizzerii w małym miasteczku na wybrzeżu Bretanii, niż z literacką twórczością. Wydana książka okazuje się prawdziwym bestsellerem, co wzbudza podejrzenia u szanowanego krytyka Jeana-Michaela Rouche’a. Mężczyzna publicznie podważa autorstwo powieści, przez co traci żonę i pracę. Rozpoczyna więc prywatne śledztwo, by rozwiązać tajemnicę enigmatycznego Henriego Picka.

 

 

 

 

 

 

  

 


 

Przeglad_kina_francuskiego_20.11_Sybilla.jpg„Sybilla”
Reż.: Justine Triet; Obsada: Virginie Efira, Adèle Exarchopoulos, Gaspard Ulliel; Gat.: Dramat/Komedia; Francja 2019; 100 min.

Zmęczona pracą jako psychoterapeutka Sybilla postanawia wrócić do swojej pierwszej, jednocześnie największej pasji, jaką jest pisanie. Książka ma być nowym impulsem we wpadającym w monotonię dnia codziennego życiu kobiety. Zanim jednak na dobre zabierze się za realizację swojego planu, w jej gabinecie niespodziewanie pojawia się nowa pacjentka. Jest nią piękna i nieco rozhisteryzowana Margot. Młoda aktorka, będąca u progu kariery, zwraca się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu ważnego życiowego dylematu. Początkowo sceptycznie nastawiona Sybilla odkrywa, że Margot staje się dla niej źródłem inspiracji. Fascynację od obsesji dzieli tylko jeden krok, zwłaszcza że tytułowa bohaterka coraz bardziej angażuje się w burzliwe życie swojej pacjentki. Ożywają wspomnienia, prowadzące do nieuniknionej konfrontacji z przeszłością.

 

 

 

 

 

 

 


 

PRzegld_kina_francuskiego_20.11_Niezbdna_konieczno.jpg„Niezbędna konieczność”
Reż.: Erwan Le Duc; Obsada: Swann Arlaud, Maud Wyler, Fanny Ardant; gat.: Komedia rom.; Francja 2019; 99 min.

Pierre Perdrix prowadzi spokojne życie w niewielkim, sennym francuskim miasteczku. Jak przystało na kapitana policji, każdy jego dzień jest perfekcyjnie zorganizowany, a przez to również przewidywalny. Przynajmniej do chwili, gdy nie ma kontaktu ze swoją rodziną. Główny bohater wydaje się jedyną osobą, która jest w stanie trzymać najbliższych w ryzach. Po śmierci ojca prowadząca popularną audycję w radiu matka Pierre’a rzuciła się w wir płomiennych romansów, a jego starszy brat oddał się osobliwemu hobby. Rodzinne relacje mogą ulec zmianie z chwilą, gdy w okolicy pojawia się atrakcyjna i nieco tajemnicza Juliette.

 

 

 

 

 

  

 

 


 

Przegld_kina_francuskiego_21.11_Lola.jpg„Lola”
Reż.: Laurent Micheli; Obsada: Mya Bollaers, Benoît Magimel, Els Deceukelier; gat.: Dramat; Belgia / Francja 2019; 90 min.

Lola skończyła niedawno 18 lat i właśnie dowiedziała się, że została zakwalifikowana na operację uzgadniania płci. Niestety krótko po tym przyszła też informacja, że zmarła jej ciężko chora mama, która do tej pory jako jedyna pomagała jej finansowo. Spełniając ostatnie życzenie mamy, Lola i jej ojciec, który wcześniej wyrzucił ją z domu i z którym nie miała kontaktu od dwóch lat, wyruszają do ich rodzinnego domu, aby zawieźć tam prochy. Podczas wspólnej podróży muszą wrócić do niezagojonych ran, ale też zmierzyć się razem z nowymi wyzwaniami.

 

 

 



 

 

  

 


 

Przegld_kina_francuskiego_21.11_Arab_blues.jpg„Arab Blues”
Reż.: Manele Labidi; Obsada: Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aïsha Ben Miled; gat.: Komedia obycz.; Francja / Tunezja 2019; 88 min.

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia "Arab Blues" przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem. Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani, sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.

 

< powrót

bip.png   jazz.pnglogo_nowe_na_str.jpg eska.png 

© Centrum Kultury 105
Wykonanie: strony internetowe słupsk